Herkes yazı yazar ama herkesin yazdığı Google’da ilk sayfaya çıkamaz. Kankam, olay sadece klavyeye basmak değil; hem okuyucunun ruhunu okşamak hem de Google’ın o karmaşık algoritmalarına “Bak, aradığın en iyi cevap burada” diye sinyal göndermektir.
SEO uyumlu makale yazmak, aslında insan ve robot arasında tercümanlık yapmaktır. Peki bunu nasıl yapacağız? İşte adım adım, profesyonel bir SEO makalesinin anatomisi.
1. Hazırlık Aşaması: Hedefi Belirlemeden Yola Çıkma
Bilgisayarın başına geçip hemen yazmaya başlarsan kaybedersin. Önce bir dedektif gibi araştırma yapman lazım.
Doğru Anahtar Kelimeyi Bul Yazacağın konuyu insanlar Google’da nasıl aratıyor? “Ayakkabı” diye makale yazılmaz. “En rahat koşu ayakkabısı” veya “Ayakkabı nasıl temizlenir” diye yazılır. Semrush, Ahrefs veya en basiti Google’ın arama kutusundaki otomatik tamamlamaları kullanarak insanların neyi aradığını bulman lazım.
Arama Niyetini (Search Intent) Anla Bu çok kritik. Adam “iPhone 15 fiyatı” yazdıysa satın almak istiyordur, ona iPhone’un tarihçesini anlatırsan o sayfadan hemen çıkar. Kullanıcı bilgi mi arıyor, ürün mü almak istiyor? Yazını buna göre şekillendir.
2. Başlık Seçimi: Vitrinin Ne Kadar Çekici?
Makalenin başlığı (H1 etiketi), dükkanın tabelasıdır. Tabela kötüyse kimse içeri girmez.
Anahtar Kelimeyi Başta Geçir Anahtar kelimemiz “Evde Pizza Yapımı” ise, başlık “İtalyan Usulü Muhteşem Lezzetler” olmamalı. “Evde Pizza Yapımı: İtalyan Usulü ve Pratik Tarif” olmalı. Google, başlığın sol tarafına daha çok önem verir.
Merak Uyandır ve Tıklat Sadece anahtar kelime yetmez. İnsanları cezbetmen lazım. “Nasıl Yapılır?”, “10 İpucu”, “Kesin Çözüm” gibi ifadeler tıklanma oranını (CTR) artırır.
3. İçerik Kurgusu ve Alt Başlıklar (Hiyerarşi)
Google botları makaleyi senin benim gibi okumaz, “tarar”. Bu tarama sırasında H1, H2, H3 etiketlerine bakar.
H Etiketlerini Doğru Kullan Makalenin ana başlığı H1’dir ve sayfada sadece bir tane olur. Ana konu başlıkları H2, onların altındakiler H3 olmalıdır. Bu hiyerarşi, Google’a “Bu yazı düzenli, ne anlattığı belli” mesajı verir.
Paragrafları Kısa Tut Kankam, kimse tuğla gibi metinleri okumaz. Mobilden giren kullanıcıyı düşün. Paragrafların en fazla 3-4 satır olsun. Gözü yorma, okuyucuyu sayfada tut.
4. Anahtar Kelime Dağılımı ve Özgünlük
Eskiden anahtar kelimeyi 50 kere yazınca Google seni birinci sıraya koyardı. Artık o devir bitti, şimdi yaparsan “spam” diye ceza yersin.
Doğal Ol Anahtar kelimeyi ilk paragrafta (giriş bölümünde) mutlaka geçir. Sonrasında ise metnin akışına göre serpiştir. Yoğunluk %1-2 civarında olsun yeter. Yani 1000 kelimelik bir yazıda 10-15 kere geçmesi kafi.
Eş Anlamlı Kelimeler (LSI) Kullan Sürekli “Araba” deme. “Otomobil”, “Araç”, “Taşıt” kelimelerini de kullan. Google artık konuyu kavramsal olarak anlıyor. Semantik (anlamsal) zenginlik, seni rakiplerinin önüne geçirir.
Kopyala Yapıştır Yapma! Bu işin en büyük günahı “Duplicate Content” yani kopya içeriktir. Başka yerden aldığın bilgiyi kendi süzgecinden geçir, kendi cümlelerinle anlat. Özgünlük SEO’nun bel kemiğidir.
5. Görsel Optimizasyonu: Google Kör Değildir Ama Yardıma İhtiyacı Var
Yazıya eklediğin resimler sadece süs değildir, trafik kaynağıdır.
Dosya İsimlerini Düzenle Resmi yüklerken adı “IMG_2564.jpg” olmasın. “seo-uyumlu-makale-yazimi.jpg” olsun. Google resmin adına bakarak ne olduğunu anlar.
Alt Etiketini (Alt Text) Unutma Görselin açıklama kısmına (Alt Text) resmin ne olduğunu anlatan ve anahtar kelime içeren kısa bir cümle yaz. Bu, hem görme engelliler için hem de Google Görseller’de çıkman için şarttır.
6. Linkleme Stratejisi: Ağı Ör
Makalenin içinde verdiğin linkler, sitenin otoritesini belirler.
Site İçi Linkleme (Internal Links) Yazının içinde sitendeki diğer yazılara link ver. Mesela “WordPress Hızlandırma”dan bahsediyorsan ve bununla ilgili başka bir yazın varsa, “Detaylı bilgi için şu yazıma bakabilirsin” diyerek oraya yönlendir. Bu, kullanıcının sitede kalma süresini artırır.
Site Dışı Linkleme (Outbound Links) Korkma, başka sitelere link vermek seni küçültmez. Güvenilir kaynaklara (Wikipedia, resmi kurumlar vb.) link vermek, yazının araştırmaya dayalı ve güvenilir olduğunu gösterir.
7. Meta Açıklaması ve URL Yapısı
Yazı bitti ama işimiz bitmedi.
URL (Link) Yapısı Makalenin linki siteadi.com/?p=123 şeklinde olmasın. siteadi.com/seo-uyumlu-makale-nedir şeklinde, kısa, anlaşılır ve anahtar kelime içeren bir yapıda olsun.
Meta Description (Açıklama) Google aramalarında başlığın altında çıkan o gri yazı var ya, işte orası meta description. Oraya anahtar kelimeyi de içeren, okuyucuyu “Gel gel, aradığın cevap burada” diye çeken 140-160 karakterlik bir özet yazmalısın.
